Hyundai Facts & Figures Mobile open
Hyundai Facts & Figures close

Hyundai Facts & Figures 2024

Hyundai Facts & Figures zoeken

Hyundai Facts & Figures 2024

Welkom bij Hyundai


Een gedreven en ambitieus automerk

Volgende >
< Vorige


Hyundai Motor Company (opgericht in 1967) is een van de succesvolste automerken van dit moment. Anno 2019 is Hyundai de op drie na grootste autoproducent ter wereld.
In 2021 wil Hyundai het grootste Aziatische automerk in Europa zijn. Bovendien wil Hyundai uitgroeien tot het groenste en klantvriendelijkste merk ter wereld. Om dat te bereiken lanceert Hyundai tussen 2018 en 2021 maar liefst 14 verschillende groene modellen en investeert het fors in R&D. Er komen hybrides, plug-in hybrides, volledig elektrische auto's en waterstofauto's. Bovendien krijgt elke nieuw model een groene aandrijflijn: hybride, plug-in of volledig elektrisch.

Hyundai laat er geen gras over groeien. Om de doelen te bereiken, zet Hyundai in op een aantal belangrijke pijlers:

1. SUV's
Net als de Hyundai Santa Fe (sinds 2001) is de eerste generatie Hyundai Tucson (sinds 2004) er verantwoordelijk voor dat Hyundai definitief als wereldmerk op de kaart werd gezet. Beide crossovers groeiden na hun introductie uit tot de absolute smaakmakers in hun klasse – van de twee zijn er sinds het begin van de 21ste eeuw meer dan een miljoen verkocht in Europa – en nog altijd genieten ze een enorme populariteit. Na de Hyundai Santa Fe (D-segment) en de Hyundai Tucson (C-segment) lanceerde Hyundai in 2017 een compleet nieuwe SUV in het B-segment: de Hyundai KONA. Een jaar later kreeg deze benzine-aangedreven compacte SUV er een elektrisch broertje bij: de KONA Electric. In 2019 volgde de derde telg van de KONA-familie: de KONA Hybrid.

2. Schone mobiliteit
Hyundai wil rijden in een auto met een zeer lage of zelfs géén CO2-emissie voor iedereen toegankelijk maken. Daarom geeft Hyundai volop voorrang aan schone mobiliteit. De waterstofauto Hyundai NEXO, de Hyundai KONA Electric en KONA Hybrid en de Hyundai IONIQ - de eerste auto ter wereld met keuze uit drie elektrische aandrijflijnen - vormen belangrijke mijlpalen in de duurzame strategie van Hyundai. Daarbij ligt de focus op het bedenken én produceren van nieuwe innovatieve technieken waar iedereen van kan profiteren.

3. Digitalisering & Connectiviteit
Volgens Hyundai gaat mobiliteit verder dan alleen autorijden. In de toekomst zullen auto's verbonden zijn met het dagelijks leven van mensen. Onder meer door autonoom rijden en innovaties om het welzijn van mensen te verbeteren. Dat begint allemaal met slimme connectiviteitsoplossingen, zoals de integratie van Apple CarPlay en Android Auto in de nieuwste generatie Hyundai's. Met beide systemen kan de gebruiker zijn mobiele apparaten koppelen. En dan is er ook nog de Hyundai Bluelink-app waarmee via een smartphone diverse functies van de auto op afstand zijn te bedienen.

4. Hyundai-DNA
Hyundai is constant in beweging. De Hyundai i30 geeft daarbij het tempo aan en is hét DNA-model van Hyundai. Hij weerspiegelt de kracht en het zelfvertrouwen van het merk Hyundai van vandaag. In 2007 luidde dit model de succesvolle i-generatie van Hyundai in. De derde generatie van de Hyundai i30 – sinds 2017 – toont overduidelijk aan hoe groot de stappen voorwaarts zijn die Hyundai heeft gezet op het gebied van design, kwaliteit en duurzaamheid. Van de derde generatie Hyundai i30 zijn er niet alleen een hatchback en een stationwagen, maar ook een Fastback (een vijfdeurs hatchback met coupélijnen) en snelle N-sportversies van de i30 hatchback en de i30 Fastback.

Acht moderne autofabrieken
Hyundai beschikt wereldwijd over acht moderne autofabrieken en zeven Design & Technical Centres. In totaal zijn bijna 110.000 mensen bij Hyundai Motor Company werkzaam. Hyundai is Official Partner van de FIFA en sponsor van onder meer de voetbalgrootmachten Atlético Madrid en Chelsea. Daarnaast is Hyundai met een fabrieksteam actief in het spectaculaire World Rally Championship (WRC). Ook is Hyundai nauw betrokken bij de FIA World Touring Car Cup (WTCR).

Clean technology
Als een van de 'groenste' autofabrikanten ter wereld loopt Hyundai voorop op het gebied van duurzame mobiliteit. Dat begon met de introductie van de eerste serie-geproduceerde waterstofauto ter wereld: de Hyundai ix35 Fuel Cell. En nu zijn er de waterstofauto Hyundai NEXO, de volledig elektrisch aangedreven Hyundai KONA Electric, de KONA Hybrid met efficiënte hybride-aandrijflijn en de Hyundai IONIQ; ’s werelds eerste model met keuze uit drie aandrijflijnen (volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride).

Nederland
In Nederland behoort Hyundai tot de succesvolste en bestverkopende autoproducenten. Hyundai Motor Netherlands deelt het succes met de Hyundai-dealerbedrijven in Nederland en is tevens ISO-gecertificeerd.

Best Global Brands
Met de wereldwijde verkoop van rond de 8 miljoen auto’s per jaar is Hyundai een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Maar ook wat betreft merkwaarde is Hyundai een grootmacht. Marktonderzoeksbureau Interbrand zet elk jaar de 100 waardevolste merken op een rij. En in die top 100 bezet Hyundai een 36ste plaats. De nummer 1 in deze lijst is Apple.

Met die mooie notering op de Interbrand Best Global Brands top 100, ’s werelds belangrijkste graadmeter voor merkwaarden, behoort Hyundai tot de succesvolste automerken ter wereld. De waarde van het merk wordt geschat op 14,1 miljard dollar.

Lijst van waardevolste automerken
Op de lijst van waardevolste automerken ter wereld bezet Hyundai de zesde plaats in de Best Global Brands top 100:

Ranglijst

Autofabrikant

Merkwaarde (in miljarden dollars)

1

Toyota

56.2

2

Mercedes-Benz

50.8

3

BMW

41.4

4

Honda

24.4

5

Ford

14.3

6

Hyundai

14.1

7

Volkswagen

12.9

8

Audi

12.6

9

Porsche

11.6

10

Nissan

11.5


Groei met bijna 10 miljard dollar
Sinds 2008 groeide de waarde van Hyundai met bijna 10 miljard dollar, goed voor een stijging van 36 plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst.

Jaar

Ranglijst

Merkwaarde (in miljarden dollars)

2019

36

14.1

2018

36

13.5

2017

35

13.2

2016

35

12.5

2015

39

11.3

2014

40

10.4

2013

43

9.0

2012

53

7.5

2011

61

6.0

2010

65

5.0

2009

69

4.6

2008

72

4.8



Samenstelling top 100
De Interbrand top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep. In de top 100 van Best Global Brands staan vijftien automerken. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Google en Amazon. De drie merken vertegenwoordigen waardes van respectievelijk 234, 167 en 125 miljard dollar.

Testcentrum aan de Nürburgring
Aan de Nürburgring in Duitsland beschikt Hyundai over een ultramodern testcentrum. Het gebouw heeft een oppervlakte van in totaal 3.622 vierkante meter en is pal aan het legendarische circuit gebouwd. In het testcentrum bevinden zich behalve hypermoderne werkplaatsen ook kantoren, een showroom en vipruimtes.
Het testcentrum aan de Nürburgring werkt nauw samen met het Hyundai R&D Center in Rüsselsheim, waar alle Hyundai's continu verder worden verbeterd en aangepast aan de wensen van de Europese automobilist. Dankzij het testcentrum kan Hyundai door middel van zware duurtesten snel en efficiënt waardevolle data verzamelen. Hiermee kunnen de engineers van Hyundai nog beter facetten als rijeigenschappen, weggedrag, efficiëntie, trillingen, geluid, stijfheid, verbruik en uitstoot onderzoeken, analyseren en verbeteren.




Volgende >
< Vorige