Hyundai Facts & Figures Mobile open
Hyundai Facts & Figures close

Hyundai Facts & Figures 2017

Hyundai Facts & Figures zoeken

Hyundai Facts & Figures 2017

Rallysport


Grootmacht in het WK rally



Hyundai is sinds 2014 een van de grootmachten in het FIA World Rally Championship (WRC). In dat jaar keerde Hyundai na een afwezigheid van tien jaar terug in de rallysport. 'Om onze kwaliteiten te bewijzen in een van de meest competitieve omgevingen ter wereld', aldus teambaas Michel Nandan. 'En uiteindelijk natuurlijk ook om te winnen.'
Hyundai deed de eerste jaren na zijn rentree in 2014 vooral mee om te leren, om ervaring op te doen. Sinds 2016 is het echt menens. Weliswaar nog niet met een wereldtitel als resultaat, maar wel een keurige tweede plaats voor de Belg Thierry Neuville en zijn navigator Nicolas Gilsoul achter wereldkampioen Sébastien Ogier (Volkswagen). In 2017 gaan de vicewereldkampioen en zijn collega-coureurs van Hyundai Motorsport Dani Sordo (Spanje) en (Hayden Paddon) Nieuw-Zeeland vol voor de wereldtitel.



Historie
Hyundai is sinds 1998 betrokken bij de rallysport, toen het twee seizoenen deelnam aan de F2-klasse van het WRC. In 2000 stapte het team over naar de topklasse. Hierin reed Hyundai, in samenwerking met het Britse team Motor Sport Developments (MSD), tot 2003 met de speciale WRC-auto die ontwikkeld was op basis van de driedeurs-Accent.

Rallyauto Hyundai i20 WRC
De rallyauto waarin de coureurs van Hyundai Motorsport rijden is de Hyundai i20 WRC. Die is sinds 2017 aanmerkelijk sneller dan de auto waarin tot en met 2016 werd gereden. Door nieuwe regels van de FIA hebben de WK-teams hun rallyauto's namelijk volledig moeten aanpassen. Waar de 2016-modellen nog een 1,6 liter turbomotor met 300 pk onder de motorkap hadden, hebben de 2017-bolides de beschikking over 380 pk. Daarbij is het toegestane gewicht van de rallyauto's met 25 kilogram gereduceerd. En lichter betekent in het geval van een rallyauto gewoon sneller.



Grotere spoiler
Om al die extra power op de juiste manier op het wegdek te krijgen, hebben de rallyteams hun auto's uitgerust met een 55 mm bredere bodykit met groter spoilerwerk. Dat resulteert in meer downforce en dus meer grip, vooral in bochten en op asfalt waar een grotere achtervleugel extra rendeert. Door al die aanpassingen is de huidige Hyundai i20 WRC significant sneller dan de bolide waarmee voorgaande jaren werd gereden.

Van WRC naar openbare weg
Het is Hyundai in het wereldkampioenschap rally niet louter en alleen om prijzen te doen. Tijdens trainingen en wedstrijden doen de Hyundai-technici ook een schat aan ervaring op. De technologische kennis die het team vergaart, wordt vervolgens weer gebruikt om Hyundai's voor de openbare weg verder te perfectioneren. Meedoen aan het rallykampioenschap is dus een uitgelezen mogelijkheid om de overdracht van technologieën en andere waardevolle gegevens van WRC-bolides naar seriemodellen te vereenvoudigen.

Nederlandse coureur Kevin Abbring
De Nederlander Kevin Abbring is een van de vier coureurs van het Hyundai-rallyteam. In 2015 werd hij aangetrokken als testrijder, maar samen met zijn navigator Sebastian Marshall reed hij ook al enkele WK-wedstrijden. Zijn eerste echte WRC-optreden voor Hyundai dateert van februari 2015. In de Rally van Zweden finishte hij knap als elfde.



Sinds 2017 komt Kevin Abbring ook uit in de WRC2-categorie, een klasse onder het grote WRC. Daarin bestuurt hij Hyundai's nieuwe i20 R5-bolide, een rallyauto die vooral bestemd is voor privéteams en klanten. In tegenstelling tot de Hyundai i20 WRC (380 pk) zijn R5-modellen uitgerust met een 1.6-liter turbomotor met 300 pk. De krachtbron is gekoppeld aan een sequentiële vijfversnellingsbak zoals voorgeschreven voor de R5-categorie.

Thuisbasis Hyundai Rallyteam in Alzenau
Om succesvol te kunnen zijn, laat Hyundai Motorsport niets aan het toeval over. Zou bouwde Hyundai een hypermodern autosportfiliaal: Hyundai Motorsport GmbH. De 8.200 vierkante meter grote thuisbasis van het Hyundai Rallyteam staat in Alzenau (Duitsland), net buiten Frankfurt waar het hoofdkwartier van Hyundai Motor Europe (HME) is gevestigd.



Bovendien beschikt Hyundai Motorsport over het indrukwekkendste mobiele hoofdkwartier van alle deelnemende (fabrieks)teams. Dit glazen gebouw (oppervlakte: 900 vierkante meter) herbergt niet alleen twee ultramoderne garages met alle denkbare moderne apparatuur, een verdieping hoger bevinden zich ook nog eens kantoren, een viplounge en ontvangstruimtes. Vijf dagen hebben de bouwers elke WK-wedstrijd weer nodig om het hoofdkwartier in elkaar te zetten.