Hyundai Facts & Figures Mobile open
Hyundai Facts & Figures close

Hyundai Facts & Figures 2017

Hyundai Facts & Figures zoeken

Hyundai Facts & Figures 2017

Welkom bij Hyundai


Een gedreven en ambitieus automerk

Volgende >
< Vorige


Hyundai Motor Company (opgericht in 1967) is een van de succesvolste automerken van dit moment. Anno 2017 is Hyundai de op drie na grootste autoproducent ter wereld.
In 2021 wil Hyundai het grootste Aziatische automerk in Europa zijn. Bovendien wil Hyundai uitgroeien tot het groenste en meest klantvriendelijke merk ter wereld. Om dat te bereiken lanceert Hyundai tussen 2018 en 2021 maar liefst 14 verschillende groene modellen en investeert het fors in R&D. Er komen hybrides, plug-in hybrides, volledig elektrische auto's en waterstofauto's. Bovendien krijgt elke nieuw model een groene aandrijflijn: hybride, plug-in of volledig elektrisch.

Hyundai laat er geen gras over groeien. Om zijn doelen te bereiken, zet Hyundai in op een aantal belangrijke pijlers:

1. SUV's
Net als de Hyundai Santa Fe (sinds 2001) is de eerste generatie Hyundai Tucson (sinds 2004) er verantwoordelijk voor dat Hyundai definitief als wereldmerk op de kaart werd gezet. Beide crossovers groeiden na hun introductie uit tot de absolute smaakmakers in hun klasse – van de twee zijn er sinds het begin van de 21ste eeuw meer dan een miljoen verkocht in Europa – en nog altijd genieten ze een enorme populariteit. Na de Hyundai Santa Fe (D-segment) en de Hyundai Tucson (C-segment) heeft Hyundai in 2017 een compleet nieuwe SUV in het B-segment gelanceerd: de Hyundai KONA.

2. Schone mobiliteit
Hyundai wil rijden in een auto met een zeer lage of zelfs géén CO2-emissie voor iedereen toegankelijk maken. Daarom geeft Hyundai volop voorrang aan schone mobiliteit. De volledig elektrische auto op waterstof Hyundai ix35 Fuel Cell en de Hyundai IONIQ – de eerste auto ter wereld met keuze uit drie elektrische aandrijflijnen – vormen belangrijke mijlpalen in de duurzame strategie van Hyundai, waarbij de focus ligt op het bedenken én produceren van nieuwe innovatieve technieken waar iedereen van kan profiteren.

3. Digitalisering & Connectiviteit
Volgens Hyundai gaat mobiliteit verder dan alleen autorijden. In de toekomst zullen auto's verbonden zijn met het dagelijks leven van mensen. Onder meer door autonoom rijden en innovaties om het welzijn van mensen te verbeteren. Dat begint allemaal met slimme connectiviteitsoplossingen, zoals de integratie van Apple CarPlay en Android Auto in de nieuwste generatie Hyundai's. Met beide systemen kan de gebruiker zijn mobiele apparaten koppelen. Het stelt hem in staat online te zijn zonder dat zijn aandacht wordt afgeleid.

4. Hyundai-DNA
Hyundai is constant in beweging. De nieuwe Hyundai i30 geeft daarbij het tempo aan en is hét DNA-model van Hyundai. Hij weerspiegelt de kracht en het zelfvertrouwen van het merk Hyundai van vandaag. In 2007 luidde dit model de succesvolle i-generatie van Hyundai in. De derde generatie van de Hyundai i30 – sinds 2017 – toont overduidelijk aan hoe groot de stappen voorwaarts zijn die Hyundai heeft gezet op het gebied van design, kwaliteit en duurzaamheid. Van de derde generatie Hyundai i30 zijn er niet alleen een hatchback en een stationwagen, maar ook een Fastback (een vijfdeurs hatchback met coupélijnen) en een snelle N-sportversie.

Acht moderne autofabrieken
Hyundai beschikt wereldwijd over acht moderne autofabrieken en zeven Design & Technical Centres. In totaal zijn bijna 110.000 mensen bij Hyundai Motor Company werkzaam. In 2016 verkocht Hyundai 4,9 miljoen voertuigen. Hyundai is Partner van de UEFA en FIFA en is met het Hyundai Shell World Rally Team actief in het spectaculaire World Rally Championship (WRC).

Clean technology
Als een van de 'groenste' autofabrikanten ter wereld loopt Hyundai voorop op het gebied van clean technology. Dat begon met de introductie van de eerste serie-geproduceerde waterstofauto ter wereld: de Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle. En nu is er de Hyundai IONIQ, 's werelds eerste model met keuze uit drie aandrijflijnen (volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride).

Nederland
In Nederland behoort Hyundai tot de succesvolste en bestverkopende autoproducenten. Hyundai Motor Netherlands deelt het succes met de Hyundai-dealerbedrijven in Nederland en is tevens ISO-gecertificeerd.

Best Global Brands
Hyundai verkocht wereldwijd 4,86 miljoen auto's en neemt daarmee de zesde plaats in op de lijst van grootste automerken ter wereld. Onder de autofabrikanten op 's werelds belangrijkste graadmeter voor merkwaarden is Hyundai een van de snelste stijgers. In de categorie Automotive bezet Hyundai achter onder meer Mercedes-Benz en BMW de zesde plaats. Na Hyundai volgen onder meer Audi (7e), Nissan (8ste), Volkswagen (9e) en Porsche (10e).

Ranglijst

Autofabrikant

Merkwaarde (in miljarden dollars)

1

Toyota

50.3

2

Mercedes-Benz

47.8

3

BMW

41.5

4

Honda

22.7

5

Ford

13.6

6

Hyundai

13.2

7

Audi

12.0

8

Nissan

11.5

9

Volkswagen

11.5

10

Porsche

10.1



Waarde Hyundai 13,2 miljard dollar
De waarde van Hyundai wordt geschat op 13,2 miljard dollar, een stijging met 5,1 procent ten opzichte van 2016. Het afgelopen decennium groeide de waarde van Hyundai met bijna 9 miljard dollar, goed voor een stijging van 40 plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst.

Jaar

Ranglijst

Merkwaarde (in miljarden dollars)

2017

35

13.2

2016

35

12.5

2015

39

11.3

2014

40

10.4

2013

43

9.0

2012

53

7.5

2011

61

6.0

2010

65

5.0

2009

69

4.6

2008

72

4.8



Apple, Google en Microsoft aan kop
De Interbrand Top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep. In de Top 100 van Best Global Brands staan vijftien automerken. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Google en Microsoft. De drie merken vertegenwoordigen waardes van respectievelijk 184,1, 141,7 en 79,9 miljard dollar.

Testcentrum aan de Nürburgring
Aan de Nürburgring in Duitsland beschikt Hyundai over een ultramodern testcentrum. Het gebouw heeft een oppervlakte van in totaal 3.622 vierkante meter en is pal aan het legendarische circuit gebouwd. Kosten van het project: 5,5 miljoen euro. In het testcentrum bevinden zich behalve hypermoderne werkplaatsen ook kantoren, een showroom en vipruimtes.
Het testcentrum aan de Nürburgring werkt nauw samen met het Hyundai R&D Center in Rüsselsheim, waar alle Hyundai's continu verder worden verbeterd en aangepast aan de wensen van de Europese automobilist. Dankzij het testcentrum kan Hyundai door middel van zware duurtesten snel en efficiënt waardevolle data verzamelen. Hiermee kunnen de engineers van Hyundai nog beter facetten als rijeigenschappen, weggedrag, efficiëntie, trillingen, geluid, stijfheid, verbruik en uitstoot onderzoeken, analyseren en verbeteren.




Volgende >
< Vorige