Hyundai Facts & Figures Mobile open
Hyundai Facts & Figures close

Hyundai Facts & Figures 2019

Hyundai Facts & Figures zoeken

Hyundai Facts & Figures 2019

Duurzaamheid


Auto met brandstofcel

Volgende >
< Vorige


Hyundai beschouwt de brandstofceltechniek als dé oplossing voor emissieloze auto's. Het doel van Hyundai is om in 2020 marktleider te zijn op het gebied van waterstofauto's die hun energie uit waterstof halen.
Overal ter wereld creëren overheden regelgeving om de uitstoot van koolstoffen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen van mobiliteit te beperken. Met de emissievrije Hyundai NEXO gaat Hyundai voorop in die strijd.

Al sinds 2000 investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van een waterstofauto. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in de Hyundai ix35 Fuel Cell, waarvan eind 2012 de serieproductie van start ging. Daarmee was Hyundai de eerste autofabrikant ter wereld die de volledig schone waterstofauto commercieel inzette. De nieuwste generatie waterstofauto Hyundai NEXO gaat weer een paar stappen verder. Zo is deze elektrisch aangedreven SUV met brandstofcel 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger dan zijn voorganger: allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de actieradius. De NEXO kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle accu.

Hoe werkt een waterstofauto?
De NEXO is een elektrische auto die waterstof (H2) als energiebron gebruikt in plaats van een batterij. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O), waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2, waardoor we het een ‘zero emissie-voertuig’ noemen.

Waterstof is een gas dat niet, zoals aardgas, uit de grond gehaald kan worden. Het moet geproduceerd worden. Dit gebeurt onder meer via elektrolyse, een proces waarbij water omgezet wordt in waterstof en zuurstof door toediening van elektrische stroom. Voor de productie van waterstof door middel van elektrolyse is elektriciteit nodig. Die elektriciteit kan ook lokaal geproduceerd worden, bijvoorbeeld met behulp van zonnepanelen op hetzelfde complex waar ook de waterstoffabriek en waterstoftankstations voor waterstofauto’s staan.

Duurzame brandstof
Om van waterstof een echt schone brandstof te maken, moet het op duurzame manier gemaakt worden, dus zonder koolzuurgas (CO2) te produceren. Dat kan met CO2-vrije energie zoals windenergie, zonne-energie of biomassa.

Het tanken van waterstof kan op steeds meer locaties in Nederland. Nu al is dat mogelijk in Rhoon, Helmond en Delfzijl. En op korte termijn komen daar waterstoftankstations bij in Den Haag, Schiphol, Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Pesse, Amsterdam, Groningen, Breda en Oude Tonge. De verwachting is dat deze waterstoftankstations in 2020 operationeel zijn.

In 2014 werd het eerste openbare 700 bar-waterstoftankstation nabij de A15 (Rhoon) in gebruik genomen. Samen met diverse leveranciers van waterstof - zoals Air Liquide, Linde Gas en Air Products - en enkele andere groene ondernemers investeert de Nederlandse overheid de komende jaren in een netwerk van openbare 700 bar-waterstoftankstations.



Volgende >
< Vorige