Geschiedenis van Hyundai
Overzicht modellen in Nederland: 1978-heden
Volgende >
Het Nederlandse succes van Hyundai begon allemaal met de komst van de Hyundai Pony in 1978. Daarna volgden de modellen elkaar in hoog tempo op, met steeds meer succes. Hieronder een overzicht van modellen/uitvoeringen van 1978 tot heden.
- Motor: 1.2-, 1.3-, 1.4- en 1.5-liter benzinemotor
- Vermogen: 75 kW (102 pk) tot 90 kW (123 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 11.950 gulden (omgerekend ca. 5.423 euro)
- Productieperiode: 1975 t/m 1989
- Motor: 1.3- en 1.5-liter benzinemotor
- Vermogen: 53 kW (72 pk) tot 65 kW (88 pk)
- Transmissie: handbediende vier- en vijfbak en drie- en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 21.500 gulden (omgerekend ca. 9.754 euro)
- Productieperiode: 1989 t/m 2000
- Motor: 1.8-, 2.0-, 2.4-, 2.5-, 2.7- en 3.3-liter benzinemotor en 2.0 dieselmotor
- Vermogen: 70 kW (95 pk) tot 171 kW (233 pk)
- Transmissie: handbediende vijf- en zesbak en vier- en vijftrapsautomaat
- Prijs: vanaf 30.000 gulden (omgerekend ca. 14.271 euro)
- Productieperiode: 1989 t/m 2010
- Motor: 1.5-liter benzinemotor, met en zonder turbo
- Vermogen: 62 kW (84 pk) tot 85 kW (116 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 26.995 gulden (omgerekend ca. 12.250 euro)
- Productieperiode: 1990 t/m 1996
- Motor: 1.5-, 1.6-, 1.8- en 2.0-liter benzinemotor en 1.9-liter dieselmotor
- Vermogen: 63 kW (86 pk) tot 103 kW (140 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 27.950 gulden (omgerekend ca. 12.683 euro)
- Productieperiode: 1991 t/m 2001
- Motor: 2.4-liter benzinemotor en 2.5-liter dieselmotor
- Vermogen: 59 kW (80 pk) tot 82 kW (111 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat (H 200)
- Netto catalogusprijs: H 100: vanaf 22.690 gulden (omgerekend ca. 10.296 euro), H 200: vanaf 26.000 gulden (omgerekend ca. 11.798 euro)
- Productieperiode: H 100: 1993 t/m 2002, H 200: 1997 t/m 2007
- Motor: 1.6-, 2.0- en 2.7-liter benzinemotor
- Vermogen: 84 kW (114 pk) tot 123 kW (167 pk)
- Transmissie: handbediende vijf- en zesbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 35.300 gulden (omgerekend ca. 16.000 euro)
- Productieperiode: 1996 t/m 2009
- Motor: 1.0- en 1.1-liter benzinemotor
- Vermogen: 40 kW (55 pk) tot 45 kW (64 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en drie- en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 16.795 gulden (omgerekend ca. 7.621 euro)
- Productieperiode: 1998 t/m 2008
- Motor: 2.5-,3.0- en 3.5-liter benzinemotor
- Vermogen: 120 kW (163 pk) tot 145 kW (197 pk)
- Transmissie: vier- en vijftrapsautomaat
- Prijs: vanaf 77.119 gulden (omgerekend ca. 34.995 euro)
- Productieperiode: 1999 t/m 2005
- Motor: 2.0- en 2.7-liter benzinemotor en 2.0-liter dieselmotor
- Vermogen: 82 kW (112 pk) tot 125 kW (170 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 52.000 gulden (omgerekend ca. 23.595 euro)
- Productieperiode: 1999 t/m 2008
- Motor: 1.6- en 2.0-liter benzinemotor en 2.0-liter dieselmotor
- Vermogen: 77 kW (105 pk) tot 105 kW (143 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 33.882 gulden (omgerekend ca. 15.375 euro)
- Productieperiode: 2000 t/m 2006
- Motor: 1.3-, 1.4-, 1.5- en 1.6-liter benzinemotor
- Vermogen: 63 kW (86 pk) tot 82 kW (112 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 23.569 gulden (omgerekend circa 10.695 euro)
- Productieperiode: 2000 t/m 2009
- Motor: 2.0-, 2.4- en 2.7-liter benzinemotor en 2.0- en 2.2-liter dieselmotor
- Vermogen: 99 kW (134 pk) tot 145 kW (197 pk)
- Transmissie: handbediende vijf- en zesbak en vier-, vijf- en zestrapsautomaat
- Prijs: vanaf 55.000 gulden (omgerekend ca. 25.000 euro)
- Productieperiode: 2000 t/m heden
- Motor: 3.5-liter benzinemotor en 2.9-liter dieselmotor
- Vermogen: 110 kW (150 pk) tot 143 kW (194 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 85.000 gulden (omgerekend ca. 38.595 euro)
- Productieperiode: 2001 t/m 2007
- Motor: 1.6- en 1.8-liter benzinemotor en 1.5-liter dieselmotor
- Vermogen: 60 kW (82 pk) tot 90 kW (123 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 34.400 gulden (omgerekend ca. 15.595 euro)
- Productieperiode: 2001 t/m 2010
- Motor: 1.1-, 1.3-, 1.4- en 1.6-liter benzinemotor en 1.5-liter dieselmotor
- Vermogen: 45 kW (62 pk) tot 78 kW (106 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 10.495 euro
- Productieperiode: 2002 t/m 2008
- Motor: 2.0- en 2.7-liter benzinemotor en 2.0-liter dieselmotor
- Vermogen: 83 kW (112 pk) tot 129 kW (175 pk)
- Transmissie: handbediende vijf- en zesbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 23.495 euro
- Productieperiode: 2004 t/m 2010
- Motor: 1.0 benzinemotor en 1.2 benzinemotor
- Vermogen: 50,7 kW (69 pk) tot 62,5 kW (85 pk)
- Transmissie: handgeschakelde vijfbak
- Prijs: vanaf 8.495 euro
- Productieperiode: 2008 t/m 2013
- Motor: 1.2- en 1.4-liter benzinemotor en 1.1-liter dieselmotor
- Vermogen: 62,5 kW (85 pk) tot 74 kW (100 pk)
- Transmissie: handgeschakelde vijf- en zesbak en 4-traps automatische transmissie
- Prijs: vanaf 15.495 euro
- Productieperiode: 2008 t/m 2014
- Motor: 1.4-, 1.6- en 2.0-liter benzinemotor en 1.6- en 2.0-liter dieselmotor
- Vermogen: 66 kW (90 pk) tot 105 kW (143 pk)
- Transmissie: handbediende vijf- en zesbak en viertrapsautomaat
- Prijs: vanaf 13.995 euro
- Productieperiode: 2007 t/m 2012
- Motor: 1.4- en 1.6-liter benzinemotor en 1.6-liter dieselmotor
- Vermogen: 74 kW (100 pk) tot 99 kW (135 pk)
- Transmissie: handgeschakelde zesbak en 7-traps automatische transmissie (DCT)
- Prijs: vanaf 20.850 euro
- Productieperiode: 2012 t/m 2016
- Motor: 1.6-, 2.0-liter benzinemotor en 1.7- en 2.0-liter dieselmotor
- Vermogen: 85 kW (116 pk) tot 135 kW (184 pk)
- Transmissie: handbediende zesbak en zestrapsautomaat
- Prijs: vanaf 25.995 euro
- Productieperiode: 2009-2015
- Vermogen van de brandstofcel: 100 kW
- Energie-opslagsysteem: batterij, 24 kW
- Brandstof: waterstof (700 bar, 5,6 kg)
- Emissie: water
- Prijs: vanaf 67.500 euro
- Productieperiode: 2013-2017
- Motor: 1.0 T-GDI-turbomotor
- Vermogen: 74 kW (100 pk)
- Transmissie: handbediende vijfbak
- Prijs: vanaf 14.247 euro
- Productieperiode: 2016-2018
- Motor: 1.6- en 2.0-liter benzinemotor en 1.7-liter dieselmotor
- Vermogen: 100 kW (136 pk)
- Transmissie: handbediende zesbak en zestrapsautomaat
- Prijs: vanaf 25.995 euro
- Productieperiode: 2011-2018
- Motor: 1.4- en 1.6-liter benzinemotor en 1.4-liter dieselmotor
- Vermogen: 66 kW (90 pk) tot 77 kW (105 pk)
- Transmissie: handbediende zesbak
- Prijs: vanaf 20.047 euro
- Productieperiode: 2010-2018
- Aandrijflijn: elektromotor en lithium-ion-polymeerbatterij
- Vermogen: 88 kW (120 pk)
- Transmissie: 1-traps automaat, Single Speed Reduction Gear
- Prijs: vanaf 33.995 euro
- Productieperiode: 2017-2019
- Aandrijflijn: benzinemotor, elektromotor en lithium-ion-polymeerbatterij
- Gecombineerd vermogen elektromotor en benzinemotor: 103,6 kW (141 pk)
- Transmissie: zestrapsautomaat met dubbele koppeling
- Prijs: vanaf 21.995 euro
- Productieperiode: 2017-2019
- Aandrijflijn: benzinemotor, elektromotor en lithium-ion-polymeerbatterij
- Gecombineerd vermogen elektromotor en benzinemotor: 103,6 kW (141 pk).
- Transmissie: zestrapsautomaat met dubbele koppeling
- Prijs: vanaf 29.995 euro
- Productieperiode: 2017-2019
Overzicht huidige Hyundai-modellen
In de tweede generatie Hyundai i10 heb je voortdurend het gevoel in een auto uit een hogere klasse te rijden. Zo is hij uitgerust met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen, waarvan meerdere normaal gesproken alleen beschikbaar zijn voor auto's uit een hoger segment. Hij wordt aangedreven door een hoogwaardige en zuinige 1.0-liter 'Kappa'-motor. Na zijn facelift begin 2017 kan de Hyundai i10 er weer helemaal tegenaan. Hij gaat met een nog jeugdiger, moderner design door het leven en daarbij is hij nóg completer dan hij al was.
Net als de tweede generatie Hyundai i10 is ook de tweede generatie Hyundai i20 ontworpen volgens de Hyundai Horizontal Design-filosofie: elegante proporties, heldere lijnen en een gladder en meer gepolijst uiterlijk. Horizontal Design is de geëvolueerde vorm van Fluidic Sculpture op basis waarvan de eerste generatie i-modellen is ontworpen. De Hyundai i20 is leverbaar met een 1.0 T-GDI-turbomotor of 1.1 CRDi-dieselmotor.
De derde generatie Hyundai i30 is een auto voor iedereen. Hij voldoet aan de hoogste eisen die de huidige consument stelt op het gebied van design, kwaliteit, techniek, dynamisch weggedrag, veiligheid en gebruiksmogelijkheden. De Hyundai i30 is voorzien van meer actieve veiligheidssystemen dan in alle andere Hyundai's en biedt keus uit twee benzinemotoren en een dieselmotor met verschillende vermogensvarianten. De 1.4 T-GDI is geheel nieuw. De 1.0 T-GDI is een zeer interessante motor voor de Nederlandse markt vanwege de lage CO2-uitstoot.
De Hyundai i30 Fastback is anders dan andere auto’s in zijn klasse. Met zijn elegante daklijn, aflopende achterzijde, exclusieve lichtmetalen 17-inch velgen en brede wielkasten is de vijfdeurs-coupé een echte blikvanger. De krachtige, efficiënte turbomotoren (1.0 T-GDI 120 pk handgeschakeld en 1.4 T-GDI 140 pk handgeschakeld/automaat met dubbele koppeling) en de sportieve afstelling van de wielophanging geven de Hyundai i30 Fastback bovendien een indrukwekkend dynamisch karakter.
De Hyundai i30 N is het eerste high performance model van Hyundai. Hij is ontwikkeld in Namyang in Zuid-Korea en intensief getest op de Nürburgring Nordschleife. De Hyundai i30 N heeft een verlaagd sportonderstel met elektronisch instelbare dempers, aangepaste besturing en krachtige remmen. Dankzij Launch Control kan hij maximaal accelereren vanuit stilstand. Het indrukwekkende vermogen van de Hyundai i30 N wordt geleverd door de nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbobenzinemotor. Er is keuze uit 250 pk (184 kW) en 275 pk (202 kW).
De Hyundai i30 Fastback N is - na de Hyundai i30 N hatchback - het tweede ultrasportieve model dat onder de vlag van Hyundai N - het high-performance-label van Hyundai - in Europa wordt uitgebracht. Er is keuze uit twee vermogensvarianten van de 2.0-liter turbomotor - dezelfde als die in de Hyundai i30 N hatchback. Behalve de standaardversie met 184 kW (250 pk) is er ook een Performance-versie met 202 kW (275 pk). Beide vermogensvarianten leveren een maximumkoppel van 353 Nm.
De Hyundai KONA is – na de Hyundai Santa Fe en de Hyundai Tucson – de derde en nieuwste SUV in het gamma. Met zijn gedurfde styling is de Hyundai KONA een opvallende verschijning. Hij biedt keuze uit twee krachtige, efficiënte turbobenzinemotoren: de 1.0 T-GDI met 88 kW (120 pk) en de nieuw ontwikkelde 1.6 T-GDI met 130 kW (177 pk). In de zomer van 2018 volgen twee 1.6-liter turbodieselversies en een volledig elektrisch aangedreven Hyundai KONA.
De Hyundai KONA Electric - met een gunstige bijtelling voor de zakelijk rijder - is de eerste volledig elektrisch aangedreven compacte SUV in Europa. Een baanbrekende nieuwkomer met een indrukwekkend rijbereik op een volle batterij. En met een bijzonder krachtig uiterlijk en een ruim interieur. De elegante, dichte grille en de speciale voor- en achterbumper maken duidelijk dat deze KONA elektrisch is. Het accupakket van 64 kWh heeft een rijbereik tot 449 kilometer (WLTP).
Na de benzine-aangedreven KONA en de volledig elektrische KONA Electric is de KONA Hybrid de derde telg in de KONA-familie. Deze compacte SUV met efficiënte hybride-aandrijflijn combineert de voordelen van een zuinige benzinemotor met de trekkracht van een elektromotor en legt daarmee de nadruk op een zo laag mogelijk benzineverbruik. Bovendien onderscheidt hij zich door zijn verbeterde connectiviteit.
De Hyundai Tucson heeft het allemaal; de juiste looks, de ideale maten, de laatste technologie en bovenal: hij geeft de berijder het gevoel van een klasse méér. Deze C-SUV wordt gebouwd in onze Hyundai-fabriek in Tsjechië en beschikt over rijeigenschappen die volledig zijn afgestemd op de specifieke wensen van de Europese consument.
De vernieuwde Hyundai IONIQ Hybrid maakt gebruik van een zuinige 1.6-liter benzinemotor en een batterij die opgeladen wordt tijdens het remmen. Een computer regelt de energiehuishouding. De elektromotor zorgt dat de IONIQ Hybrid in puur elektrische modus snelheden tot wel 120 km/uur kan bereiken. De topsnelheid bedraagt 185 km/u. Behalve de IONIQ Hybrid telt de IONIQ-familie ook de IONIQ Plug-in Hybrid en de IONIQ Electric. Daarmee is de Hyundai IONIQ 's werelds eerste model met keuze uit drie aandrijflijnen.
Met de vernieuwde Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid kun je maar liefst 66 kilometer puur elektrisch afleggen (volgens WLTP). Dat is zeer handig als je alleen korte afstanden rijdt. Hij combineert een zuinige brandstofmotor met de energie van een oplaadbare batterij. Als de puur elektrische modus is uitgeput, functioneert de IONIQ Plug-in Hybrid net als de IONIQ Hybrid. Behalve de IONIQ Plug-in Hybrid telt de IONIQ-familie ook de IONIQ Hybrid en de IONIQ Electric. Daarmee is de Hyundai IONIQ 's werelds eerste model met keuze uit drie aandrijflijnen.
De batterijcapaciteit van de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric is vergroot van 28 naar 38,3 kWh. Dat betekent dat berijders mëër kilometers kunnen maken voordat ze de batterij moeten opladen. De opslagcapaciteit nam met 36 procent toe, wat zorgt voor een actieradius van 311 km (volgens WLTP-cyclus). De batterij kun je met een snellader in een halfuur tot 80 procent vullen. Je kunt hem ook thuis opladen via een stopcontact. Behalve de IONIQ Electric telt de IONIQ-familie ook de IONIQ Hybrid en de IONIQ Plug-in Hybrid. Daarmee is de Hyundai IONIQ 's werelds eerste model met keuze uit drie aandrijflijnen.
De derde generatie van Hyundai's werk- en luxepaard is expressiever en agressiever vormgegeven dan zijn klassiek gelijnde voorganger. En niet alleen wat betreft vormgeving is de nieuwe generatie Hyundai Santa Fe dynamischer geworden, ook op het gebied van kwaliteit en materiaalgebruik is de nieuwe Hyundai Santa Fe een stap hoger gepositioneerd dan zijn voorganger.
De Hyundai NEXO is een innovatieve waterstofauto die geavanceerde technologie combineert met een futuristisch design en geweldige rijeigenschappen. De brandstofcel in de Hyundai NEXO zet waterstof en zuurstof om in elektriciteit die wordt afgegeven aan het batterijpakket en de elektromotor - er komt alleen water vrij als emissie. Op een volle tank waterstof kan de NEXO maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP-richtlijnen) afleggen. Tanken duurt 5 tot 10 minuten.
De Hyundai H300 is een bedrijfswagen waarop altijd is te rekenen. De cabine biedt ruimte aan drie inzittenden en de laadruimte van de Hyundai H300 heeft een laadvolume van 4.300 liter. Twee grote schuifdeuren zijn standaard, evenals een flinke achterklep. Dankzij de grote deuropening past er een europallet in de laadruimte.
Volgende >