Hyundai Facts & Figures Mobile open
Hyundai Facts & Figures close

Hyundai Facts & Figures 2017

Hyundai Facts & Figures zoeken

Hyundai Facts & Figures 2017

Geschiedenis van Hyundai


Mijlpalen

Volgende >


Ooit begon Hyundai met de bouw van Ford-modellen onder licentie. Na een wat aarzelende start met eigen modellen is het merk de laatste decennia enorm hard gegroeid en behoort Hyundai nu tot de grootste autofabrikanten ter wereld. De belangrijkste mijlpalen:
1946
De Koreaanse boerenzoon Chung Ju-Yung richt Hyundai Auto Service op in Seoul. Het bedrijf legt zich vooral toe op het repareren van vrachtauto's voor het Amerikaanse leger.

1947
Het constructiebedrijf de Hyundai Group ziet het levenslicht. De naam Hyundai is ontleend aan het Koreaanse woord voor 'modern' en als logo wordt gekozen voor een schuine H. Deze letter staat niet alleen voor de beginletter van het woord Hyundai, maar zou ook twee mensen symboliseren die elkaar de hand schudden: de klant en de fabrikant.

1967
Chung Ju-Yung stort zich samen met zijn jongere broer Chung Se-Yung op een nieuw avontuur: het vervaardigen van auto's. Ze richten de Hyundai Motor Company op en sluiten een overeenkomst met het Amerikaanse Ford. Dit bedrijf voorziet de broers van de blauwdrukken, handleidingen en kennis die nodig is om Ford-modellen voor de Koreaanse markt te bouwen. Tussen 1968 en 1976 lopen duizenden Fords Cortina en Fords Granada van de lopende band in Seoul. Hyundai verkoopt deze modellen vervolgens onder zijn eigen naam.

1968
Productiestart in samenwerking met Ford. Chung Ju-Yung en zijn jongere broer tekenen een contract dat hen het recht geeft om de Ford Cortina en de Ford Granada te produceren. Hyundai blijft dit doen tot 1976.

1973
Wanneer de Koreaanse overheid een programma opstart om de vaderlandse auto-industrie te stimuleren, toont Hyundai veruit de meest ambitieuze plannen. Hyundai neemt het voortouw en bouwt een nieuwe fabriek met een productiecapaciteit van 80.000 auto's per jaar. Het Italiaanse designbureau ItalDesign van ontwerper Giugiaro verzorgt het design van de eerste Hyundai. Het Japanse Mitsubishi levert de motoren en aandrijflijn.

1975
De Hyundai Pony beleeft zijn werelddebuut. De auto bestaat voor 90 procent uit Koreaanse componenten.

1976
De productie van de Hyundai Pony komt op gang. Het is het begin van een ongekende groei van de Hyundai Motor Company, dat uitgroeit tot de grootste Zuid-Koreaanse onderneming.

1978
De Hyundai Pony arriveert in Nederland. Fabrieksdochter Hyundai Motor Holland, de eerste importeur van Hyundai buiten Korea, importeert de auto in Nederland.

1981
Greenib Car b.v. neemt in Nederland de Hyundai-import over.

1991
Hyundai heeft zijn eerste zelfstandig ontwikkelde motor gereed (Alpha). Daarmee is de zelfstandigheid van Hyundai definitief een feit. Niet langer is Hyundai op wat voor manier dan ook afhankelijk van een andere autofabrikant.

1996
Hyundai verkoopt zijn miljoenste auto in Europa.

1997
Hyundai lanceert de Atos. De compacte en zuinige auto is een regelrechte hit en betekent de doorbraak van Hyundai in Europa.

1998
Hyundai Motor Company wordt losgemaakt van het conglomeraat (onder meer scheepsbouw) dat dan 20 procent van de Zuid-Koreaanse economie bestrijkt. Chung gaat verder als topman van Hyundai Motor Company. In hetzelfde jaar wordt het eveneens Zuid-Koreaanse Kia overgenomen.

1999
Mung Koo Chung volgt zijn vader Ju-Yung Chung op als topman van Hyundai Motor Company. In hetzelfde jaar neemt AutoBinck Holding de import van Hyundai in Nederland over. De bedrijfsnaam Greenib Car b.v. blijft gehandhaafd.
Hyundai verbindt zich als hoofdsponsor aan de Wereldvoetbalbond FIFA en de Europese voetbalbond UEFA. De betrokkenheid van Hyundai bij toernooien gaat veel verder dan alleen een optreden als mobiliteitspartner. Hyundai wil zijn passie voor het voetbal graag delen en streeft er met talloze publieksacties in binnen- en buitenland naar zoveel mogelijk mensen in de aanloop naar grote toernooien warm te krijgen voor de wedstrijden.

2000
Hyundai 'debuteert' als Official Partner van UEFA op EURO 2000 in Nederland en België.

2000
Hyundai Automotive Group is helemaal zelfstandig en Mung Koo Chung verlegt meteen de koers. De nieuwe topman heeft de ambitie om van Hyundai zowel kwalitatief als kwantitatief wereldwijd een top 5-merk te maken en in plaats van te focussen op volumegroei, besluit Mung Koo Chung zich te richten op kwaliteitsgroei.

2004
Hyundai opent het R&D Centrum in Rüsselsheim. Hier worden nauwkeurig de wensen van Europese klanten in kaart gebracht en toegepast op nieuwe modellen.

2005
Hyundai groeit tussen 2005 en 2007 met de Hyundai Tucson en de Hyundai Santa Fe uit tot marktleider in het SUV-segment in Nederland.

2006
De aanhoudende aandacht voor topkwaliteit loont. Sinds 2006 behoort Hyundai volgens de J.D. Power Initial Quality Survey tot de vijf merken met het minste aantal gebreken. In 2009 laat Hyundai onder meer Mercedes-Benz en Toyota achter zich.
Hyundai Motor Europe opent hoofdkantoor in Offenbach.

2007
Hyundai lanceert de i-lijn met de Hyundai i30. Het is het begin van een hele nieuwe generatie Hyundai's die wordt gekenmerkt door een eigentijds en onderscheidend design: Hyundai's Fluidic Sculpture Design. Heel herkenbaar is de hexagonale grille, die het familiegezicht van Hyundai bepaalt. Nieuwe modellen die vanaf nu ontwikkeld worden, krijgen ook een 'i' in de naam. De 'i' staat voor innovatief, inspirerend, intelligent en internationaal. De auto's worden allemaal gemaakt volgens dezelfde filosofie: de i-filosofie.

2009
Introductie Hyundai Blue Drive, de ultrazuinige versies van Hyundai die zijn voorzien van onder meer een start-stopsysteem.

2011
Greenib Car b.v. is 30 jaar met Hyundai in Nederland vertegenwoordigd en lanceert wereldwijd de nieuwe brandslogan New Thinking. New Possibilities. In Europa wordt de vijfmiljoenste Hyundai verkocht.

2012
Hyundai sponsort EURO 2012 en introduceert de vernieuwde Hyundai i30 (drie varianten), de Hyundai Veloster Turbo, de nieuwe Hyundai Santa Fe en de vernieuwde Hyundai i20.
Hyundai opent zijn eerste Braziliaanse fabriek en daarmee komt het aantal buitenlandse productiefaciliteiten op zeven.
In Nošovice (Tsjechië) rijdt de 500.000ste Hyundai i30 de Hyundai-fabriek uit.
In Hyundai's fabriek in Ulsan, Korea, rolt het eerste exemplaar van de innovatieve waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) van de band.

2013
Byung Kwon Rhim wordt President en Chief Executive Officer (CEO) van Hyundai Motor Europe.
Hoofdkantoor Hyundai Motor Europe in capaciteit verdubbeld.
Hyundai Motor Group benoemt Peter Schreyer tot hoofd design van zowel Hyundai als Kia.
De Hyundai ix35 met brandstofcel is verkrijgbaar in Nederland.

2014
Hyundai sponsort de FIFA World Cup 2014 in Brazilië.
Na de onthulling van de conceptauto Intrado in het voorjaar volgt in het najaar de introductie van de nieuwe Hyundai i20.
In de Hyundai-fabriek in Turkije rolt, zeven jaar na de opening van de productiefaciliteit, de miljoenste Hyundai van de band: een Hyundai i10 van de tweede generatie.
Hyundai Motorsport kan terugkijken op een geslaagd debuut in het FIA World Rally Championship (WRC). Kopman Thierry Neuville bezet de zesde plaats in de eindstand van het WK.
9-XKB-49 is het kenteken van de eerste Nederlandse auto met een brandstofcel. Deze Hyundai ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) heeft daarmee een onvervalste primeur.

2015
Hyundai lanceert de nieuwe Hyundai Tucson, de opvolger van de succesvolle Hyundai ix35. Ook onthult Hyundai de nieuwe Hyundai i20 Coupé en de gefacelifte Hyundai i30 en Hyundai i40.
De Nederlandse rallyrijder Kevin Abbring komt per direct het fabrieksteam van Hyundai Motorsport versterken.
Na Rijkswaterstaat nemen ook de TU Delft, Air Liquide, Linde Gas, de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (taxi) en de gemeente Arnhem een Hyundai ix35 Fuel Cell in hun wagenpark op. Zij zijn de allereerste Nederlandse bedrijven en instellingen die in een waterstofauto rijden.
Met de komst van de rallyauto Hyundai i20 WRC 2016 en de conceptauto's Hyundai RM15 en Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo krijgt Hyundai N steeds meer vorm. Onder dit sportlabel komen in de nabije toekomst alle high performance modellen van Hyundai.

2016
De Hyundai i20 wordt verkrijgbaar met de nieuwe 1.0-liter driecilinder turbomotor. Deze is er in twee pittige vermogensvarianten: 74 of 88 kW (100 of 120 pk).
Hyundai gaat een driejarig partnerschap aan met het Van Gogh Museum. De samenwerking past in de wereldwijde visie van Hyundai om allianties aan te gaan met aansprekende musea in de wereld. Hyundai eindigt als derde in J.D. Powers jaarlijkse kwaliteitsonderzoek. Deze hoge notering bewijst dat de aanhoudende aandacht van Hyundai voor topkwaliteit loont.
Na de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell presenteert Hyundai opnieuw een nieuw, ultrazuinig model: de Hyundai IONIQ. Het is de eerste auto die leverbaar is met keuze uit drie verschillende elektrische aandrijflijnen: hybride, elektrisch en plug-inhybride.

2017
De vernieuwde Hyundai i10 ziet het levenslicht. Het is een facelift van de tweede generatie Hyundai i10 die in 2013 werd gelanceerd.
De Hyundai i30 MY2017 daarentegen is wel helemaal nieuw. De derde generatie van deze middenklasser betreft niet één enkel model, maar een hele lijn modellen die voor elk wat wils bieden. In deze modellijn komt ook de eerste N-versie (N is het sportieve label van Hyundai).


Volgende >